location  Δουκίσσης Πλακεντίας 51-55 & Λαρίσης, Αμπελόκηποι  phone  2106465118   call 24 6937647218   envelope  info@mavroeidi-psychologos.gr

Συχνά χρησιμοποιούμε τη φράση "νιώθω ότι...", η οποία παραπέμπει στη περιγραφή μιας συναισθηματικής κατάστασης, ενώ στην πραγματικότητα αυτό που δηλώνουμε αφορά περισσότερο τη σκέψη παρά το συναίσθημά μας. Π.χ. η φράση "νιώθω ότι δεν θα τα καταφέρω" περιγράφει μια σκέψη μας ("δε θα τα καταφέρω") για μια επικείμενη κατάσταση και όχι το συναίσθημά μας (το οποίο θα μπορούσε να ήταν φόβος ή ανησυχία για την επικείμενη κατάσταση).

Ο τρόπος αυτός έκφρασης της σκέψης μας ίσως εκφράζει και τη βαρύτητα που δίνουμε στο συναίσθημα, στο οποίο πολύ συχνά αποδίδουμε και την ευθύνη για την συμπεριφορά μας στα πλαίσια μιας κατάστασης (π.χ. θόλωσα τόσο πολύ που δεν κρατήθηκα και τον έβρισα). Πιο αναλυτικά, όταν αντιμετωπίζουμε μια κατάσταση, θεωρούμε ότι η κατάσταση είναι αυτή η οποία μας προκαλεί μια συναισθηματική αντίδραση, η οποία, με την σειρά της υπαγορεύει τη συμπεριφορά μας.

1. Ο τρόπος σκέψης επηρεάζει τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά

2. Ο τρόπος σκέψης μπορεί να ελεγχθεί και να τροποποιηθεί

3. Οι αλλαγές στον τρόπο σκέψης μπορούν να επιφέρουν τις επιθυμητές αλλαγές στο συναίσθημα και στη συμπεριφορά.

Tο Γνωσιακό – Συμπεριφοριστικό μοντέλο ψυχοθεραπείας υποστηρίζει ότι ο τρόπος με τον οποίο σκεφτόμαστε είναι υπεύθυνος για τη βίωση πολύ έντονων αρνητικών συναισθημάτων όταν αντιμετωπίζουμε δύσκολες και δυσάρεστες καταστάσεις στη ζωή μας.

Ο τρόπος με τον οποίο σκέφτεται κάποιος είναι αποτέλεσμα μάθησης η οποία προκύπτει από τις προηγούμενες εμπειρίες του καθώς και από τις επιδράσεις της οικογένειας και της κοινωνίας στην οποία ζει.

Ο τρόπος σκέψης κάποιες φορές μπορεί να μην είναι λειτουργικός ή ρεαλιστικός και να οδηγεί το άτομο σε προβληματικές συμπεριφορές. Εφόσον το άτομο έχει μάθει να σκέφτεται με τον συγκεκριμένο τρόπο, μπορεί μέσω μιας νέας διαδικασίας μάθησης (π.χ. σε μια θεραπευτική διαδικασία) να αλλάξει αυτόν τον τρόπο σκέψης και να μάθει έναν πιο λειτουργικό-ρεαλιστικό, με αποτέλεσμα να τροποποιήσει ανάλογα και την συμπεριφορά του. Ο ρεαλιστικός τρόπος σκέψης δεν σημαίνει απαραίτητα θετικός τρόπος σκέψης.

Με τον όρο "επίλυση προβλήματος" αναφερόμαστε στις γνωστικές εκείνες διαδικασίες οι οποίες συμμετέχουν στον εντοπισμό, στην ανάλυση και στην επίλυση καθημερινών προβλημάτων. Στόχος της γνωστικής αυτής διαδικασίας είναι η επιλογή και η εφαρμογή της καλύτερης δυνατής λύσης που ταιριάζει στην εκάστοτε περίσταση.
Οι δεξιότητες που αναπτύσσουμε για την επίλυση προβλημάτων συνήθως είναι αυτές οι οποίες στο παρελθόν κρίθηκαν ως οι πιο κατάλληλες και οι πιο επαρκείς.

Τι γίνεται όμως όταν οι δεξιότητες αυτές δεν είναι αποτελεσματικές στην επίλυση ενός νέου προβλήματος;

Παρακάτω παρουσιάζονται με σύντομο τρόπο τα βήματα που μπορούμε να ακολουθήσουμε για επιτυχή επίλυση προβλημάτων.

Βήμα 1ο: Εντοπίζω και περιγράφω το πρόβλημα. Αν και φαίνεται ότι το πρώτο βήμα είναι αυτονόητο, πολλές φορές η αδυναμία καθορισμού του προβλήματος ευθύνεται και για την αποτυχία στην επίλυσή του. Έτσι, το βήμα αυτό είναι απαραίτητο και σημαντικό καθώς θα κατευθύνει τις προσπάθειές μας προς στην σωστή κατεύθυνση. Π.χ. "τι χρειάζεται να κάνω για να αυξήσω κατά πέντε ώρες το χρόνο που περνώ με το παιδί μου μέσα στην εβδομάδα;" αντί του πιο γενικού και αόριστου: "θέλω να περνώ περισσότερο χρόνο με το παιδί μου".

 

location  Δουκίσσης Πλακεντίας 51-55 & Λαρίσης,
      Αμπελόκηποι, (στάση μετρό: Πανόρμου)

phone  2106465118   

call 24 6937647218

envelope  info@mavroeidi-psychologos.gr

Ακολουθήστε μας